Augmented reality, redefinition of visión and technology within art
Keywords:
Images, augmented reality, art
Abstract
The present essay focuses his study of the new technologies implemented in art, emphasizing the theme of the perception of images. Augmented reality and immersive art are ahead. Starting from an empirical approach and the observation technique, a first approach could made to the new variables that exist in the perception of the image through painting, which leads to the construction of reflections on the forms of artistic appreciation.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Belting, Hans (2011). “¿Sisifo o Prometeo? Sobre arte y tecnología en la actualidad”. La imagen y sus historias: ensayos. Universidad Iberoamericana.
Belting, Hans (2015). “Imagen, médium, cuerpo; un nuevo acercamiento a la iconología”. Cuadernos de Información y Comunicación, 20. ISSN: 1135-7991, 153, 170.
Capgemini Research Institute (2021). Total Inmersion. How innersive experiences and the metaverse benefit customer experience and operations. 16.
Coda Worx (2019). The Journey. Recuperado el 26 de enero de 2021, de https://www.codaworx.com/projects/the-journey-ohio-mural-project-short-north-alliance
Google. Google I/O ’22 (2021, mayo. 14). Video de Youtube. 02:00:26. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=nP-nMZpLM1A&ab_channel=Google
Hera Lara, L. y Villareal Benítez, J. L. (2007). La realidad aumentada: Una tecnología en espera de usuarios, Revista Digital Universitaria, (8)6.
Lanza, D. (2018). Arte Digital. Historia, evolución y tendencias en el arte de los nuevos medios. Universidad Complutense de Madrid.
Latour, B. (2012). An Inquiry Into Modes of Existence, Harvard Univ Press.
Lichty, P. (2008). The Aesthetics of Liminality: Augmentation as an Art Form. Augmented Reality Art. Springer (2).
Lois, C. (2019). Del ojo a la mirada: Debates sobre el sentido de la vista y las técnicas de observación y registro en la ciencia moderna, Punto Sur 1 (2).
Manifest.AR (2011). Venice Biennale Intervention, Curatorial context. Recuperado el 10 de enero de 2021, de https://manifest-ar.art/venicebiennial2011/index.html
Pereira da Rocha, F. (2021). Autenticas reproducciones, un acercamiento a las exposiciones inmersivas, Universitat De Barcelona.
Potter, M.C., Wyble, B., Hagmann, C.E., & McCourt, E.S. (2014). Detecting meaning in RSVP at 13 ms per picture. Attention, Perception, and Psychophysics.
Ruiz, David. “La Realidad Aumentada y su dimensión en el arte”. La obra aumentada. Arte y políticas de identidad, 05, 2011.
Wajcman, G. (2015). La imagen como pensamiento. UAEM.
Tamiko Thiel (2010). We ARE in MoMA exhibit. ARt Critics Face Matrix. Recuperado el 11 de febrero de 2021, de https://www.mission-base.com/tamiko/We-AR-in-MoMA/
index.html
Yunuene (2019). Yunuene. Recuperado el 12 de febrero de 2021, de https://www.yunuene.com/art/index.php?loc=es
Belting, Hans (2015). “Imagen, médium, cuerpo; un nuevo acercamiento a la iconología”. Cuadernos de Información y Comunicación, 20. ISSN: 1135-7991, 153, 170.
Capgemini Research Institute (2021). Total Inmersion. How innersive experiences and the metaverse benefit customer experience and operations. 16.
Coda Worx (2019). The Journey. Recuperado el 26 de enero de 2021, de https://www.codaworx.com/projects/the-journey-ohio-mural-project-short-north-alliance
Google. Google I/O ’22 (2021, mayo. 14). Video de Youtube. 02:00:26. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=nP-nMZpLM1A&ab_channel=Google
Hera Lara, L. y Villareal Benítez, J. L. (2007). La realidad aumentada: Una tecnología en espera de usuarios, Revista Digital Universitaria, (8)6.
Lanza, D. (2018). Arte Digital. Historia, evolución y tendencias en el arte de los nuevos medios. Universidad Complutense de Madrid.
Latour, B. (2012). An Inquiry Into Modes of Existence, Harvard Univ Press.
Lichty, P. (2008). The Aesthetics of Liminality: Augmentation as an Art Form. Augmented Reality Art. Springer (2).
Lois, C. (2019). Del ojo a la mirada: Debates sobre el sentido de la vista y las técnicas de observación y registro en la ciencia moderna, Punto Sur 1 (2).
Manifest.AR (2011). Venice Biennale Intervention, Curatorial context. Recuperado el 10 de enero de 2021, de https://manifest-ar.art/venicebiennial2011/index.html
Pereira da Rocha, F. (2021). Autenticas reproducciones, un acercamiento a las exposiciones inmersivas, Universitat De Barcelona.
Potter, M.C., Wyble, B., Hagmann, C.E., & McCourt, E.S. (2014). Detecting meaning in RSVP at 13 ms per picture. Attention, Perception, and Psychophysics.
Ruiz, David. “La Realidad Aumentada y su dimensión en el arte”. La obra aumentada. Arte y políticas de identidad, 05, 2011.
Wajcman, G. (2015). La imagen como pensamiento. UAEM.
Tamiko Thiel (2010). We ARE in MoMA exhibit. ARt Critics Face Matrix. Recuperado el 11 de febrero de 2021, de https://www.mission-base.com/tamiko/We-AR-in-MoMA/
index.html
Yunuene (2019). Yunuene. Recuperado el 12 de febrero de 2021, de https://www.yunuene.com/art/index.php?loc=es
Published
2023-05-31
How to Cite
Betanzos Torres, E. O., & Márquez Roa, U. (2023). Augmented reality, redefinition of visión and technology within art. SituArte, 17(29), 49-54. Retrieved from https://mail.produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/40281
Section
Ensayo