Semiotic analysis of the representation of the sinister in the feature film «Hereditary» (2018)

Carlos Pineda

  • Carlos Pineda Universidad del Zulia
Keywords: Semiotics, sinister, film, Semiotics, Sinister, film

Abstract

The purpose of this article is to analyze the cinematic and filmic codes that underpin the representation of the sinister in the film «Hereditary» (2018).
To this end, a theoretical framework based on the theories of renowned semiologists such as Roland Barthes (1982), Algirdas Julien Greimas (1983), and Umberto Eco (1988) is established. The methodology used in this study is qualitative, with a phenomenological and hermeneutic approach. The technique used was observation and content analysis applied to a corpus composed of the film "«Hereditary»" (2018). As the main finding, it was possible to determine, through the identification and analysis of cinematic and filmic codes, how the atmosphere of the sinister is constructed in this film

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Pineda, Universidad del Zulia

Licenciado en Comunicación Social, mención Audiovisual (Universidad del Zulia). Estudiante de la
Maestría en Comunicación. Docente del área humanística en la Universidad Politécnica Territorial
del Zulia. Correo: carlosjpinedao@gmail.com

References

Acevedo, M. R. (2021, 12 de julio). La casa embrujada como arquetipo en el terror. Triadaprimate.com. Disponible en https://triadaprimate.org/ la-casa-embrujada-como-arquetipo-en-el-terror-ojos-abiertos-20/
Barthes, R. (2009). Lo obvio y lo obtuso. Editorial Paidós. (Trabajo original publicado en 1982).
Calderón, M. (2009). El diseño de vestuario en cine: Superficie textil y paleta cromática del diseño de vestuario en relación a la fotografía cinematográfica (Tesis de pregrado). Universidad de Chile, Facultad de Artes, Departamento de Teatro, Santiago, Chile.
Cluet, T. N. (2019, octubre 31). La iluminación en el cine de terror. kbnmedia.com. Disponible en https://kbnmedia.com/la-iluminacion-en-el-cinede-terror/
Cruzco, D. (2023, 15 de mayo). Semiótica del cine [Presentación dePowerPoint]. Material de curso para la Maestría en Comunicación. Facultad de Humanidades y Educación, Universidad del Zulia. Recuperado de https://classroom.google.com/u/3/c/Njk2NzMzNDk5MTE4/m/Njk2NzM0ODU4NzY3/details
Delgado, M., Singh, Y., Baloy, G., y Cedeño, B. (2021). La Psicología Del Color en el Cine. Portal de la Universidad de Panamá. Disponible en https://upinforma.com/nuevo/info.php?cat=opinion&id=895#
Eco, U. (1986). La estructura ausente. Ediciones Lumen S.A. Barcelona, España.
Freud, S. (1919). Lo siniestro. Editado por ePublibre. (Edición electrónica).
Gómez, D. (2020, 30 de junio). Significado de los colores: la psicología cromática en el cine. Soydecine.com. Disponible en https://soydecine.com/significado-de-los-colores-la-psicologia-cromatica-en-el-cine/
Greimas, A. J. (1983). Del Sentido II. Editorial Gredos C.A. (Segunda edición, España, 1983).
Infante, J. (11 de enero de 2024). El legado del Diablo: maldiciones, espiritismo y el terror más crudo en HBO Max. La Nación. Disponible en https://www.eltiempo.com/cultura/cine-y-tv/el-legado-del-diablomaldiciones-espiritismo-y-el-terror-mas-crudo-en-hbo-max-843657
López, A., Pérez C., J. M. (2021). Lo siniestro en el texto audiovisual. Miguel Hernández Communication Journal, 12 (1), 15-19.
Miranda, B. M. (1997). El libro ilustrado de Signos y Símbolos. Editorial Blume.
Morin, E. (1956). El cine o el hombre imaginario: ensayo de antropología sociológica. Ediciones Paidós.
Piñeiro Otero, T. (2015). Composición, variación y funciones del leitmotiv en el universo Indiana Jones. Revista de Comunicación de la SEECI, (37), 211-237. Sociedad Española de Estudios de la Comunicación Iberoamericana. Madrid, España.
Ramírez, A. (2021). La belleza y lo siniestro en el cine de terror. Revista Escribanía, año 24, volumen 19, número 1.
Roblero, I. (2015). Arquetipos del Cine de Terror [Presentación de Prezi]. Recuperado de https://prezi.com/r34x4s3e_exf/arquetipos-del-cinede-terror/
Sulbarán, E. (2002). Análisis de la narrativa fílmica. Ediciones Astro Data S.A.
Sulbarán Piñeiro, E., Cruzco González, D., Cortés Urdaneta, G. (2023). Desmontaje del filme: Narrativa y representaciones. Maracaibo, Venezuela: Editorial de la Universidad del Zulia (EDILUZ).
Vilches, L. (2017). Diccionario de semiótica y narrativas de cine y televisión. Revista de Cultura Audiovisual, 44(48), 15-31. Escuela de Comunicaciones y Artes - ECA, Universidad de São Paulo-USP.
Published
2024-11-19
How to Cite
Pineda, C. (2024). Semiotic analysis of the representation of the sinister in the feature film «Hereditary» (2018): Carlos Pineda. Quórum Académico, 21(2), 43-85. Retrieved from https://mail.produccioncientificaluz.org/index.php/quorum/article/view/42935