Decolonial ethnography and epistemic diversities
Abstract
This article exposes the need to decolonize and transdiciplinar ethnography, the main objective of the research is to propose a strong transdiscipline and decolonization from the intercultural paradigm as ethical components to redesign new ethnographic approaches, and to promote epistemic and cognitive justice in the social sciences. The methodological process included an exhaustive documentary review, through a database in web pages and academic and scientific search engines. A proposal for participation in the construction of knowledge with the other through encounter, understanding epistemic diversity, and embracing complexity is proposed. Being aware of the thought processes, promoting a new type of collective consciousness; allowing the development of heterodox and critical epistemes. Recognizing at the same level of validity the information and knowledge of western social sciences and indigenous cognition and episteme, and in general all human epistemology.
References
CASTILLO, E. A. (2004). Espacios sagrados. Una expresión de continuidad cultural. Estudios de Cultura Otopame, 4(1).
FORNET, B. R. (1998). Supuestos filosóficos del diálogo intercultural. Utopía y praxis latinoamericana, 3(5), 51-54.
LÓPEZ, N. F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de educación, 4, 167-180. Universidad de Huelva: Servicio de Publicaciones.
MATO, D. (2008). No hay saber" universal", la colaboración intercultural es imprescindible. Alteridades, 18(35): 101-116 pp.
ORTIZ O. A., y M. I. L. ARIAS. (2019). Hacer decolonial: desobedecer a la metodología de investigación. Hallazgos, 16 (31), 147-166.
ROCHA-BUELVAS, ANDERSON. 2017. Pueblos indígenas y salud colectiva: hacia una ecología de saberes. Physis: Revista de Saúde Coletiva [online]. (27) 04. https://doi.org/10.1590/S0103-73312017000400015
WALSH, CATHERINE. 2008. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula rasa, (9), 131-152.
Otros
ARELLANO, L. J. G., P. A. BETANCOURT, C. O. G. TIHUI Y J. E. M. CRUZ. (2015). “Lo que ya sabemos y lo que todavía no sabemos del SINAP. paradigmas y modelos de gestión sobre las ANP de México”. En Del Monologo a la Polifonia. Proyectos supranacionales y saberes indígenas en la gestión de áreas naturales protegidas (1990-2010). Coordinadores Alberto Betancourt Posada, Jessica Gabriela Arellano López, Griselda Tihui Campos Ortiz y José Efraín Cruz Marín, México. UNAM-CONACYT. pp.19-30.
ARTAUD, A. (1975). Viaje al país de los tarahumaras. SepSetentas 184. México. Secretaría de Educación Pública.
BATESON, G. (1998). Pasos hacia una ecología de la mente. Buenos Aires. Lohlé-Lumen.
BETANCOURT, P. A., M. P. BOLOM, A. DÍAZ y P. L. HERNÁNDEZ. (2015). “Epistemología, multiculturalidad y conservación de la biodiversidad. Reflexiones sobre un diálogo entre sistemas epistemológicos”. En Del Monologo a la Polifonia. Proyectos supranacionales y saberes indígenas en la gestión de áreas naturales protegidas (1990-2010). Coordinadores Alberto Betancourt Posada, Jessica Gabriela Arellano López, Griselda Tihui Campos Ortiz y José Efraín Cruz Marín, México. UNAM-CONACYT pp. 265-282.
BOHM, D. (1997). Sobre el diálogo. Barcelona, España. Editorial Kairós.
DUSSEL E. (03 de agosto de 2020). Primer Encuentro del Buen Vivir 2012. https://www.youtube.com/watch?v=ieRwuIurppo
ESTERMANN, J. (1998). Filosofía Andina estudio intercultural de la sabiduría autóctona andina. Bolivia. Instituto Superior Eucoménico de Teologia.
FALS-BORDA, O. (1989). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis. Colombia. Tercer Mundo Editores.
FEYERABEND, P. (1986). Tratado contra el método. Madrid, España. Editorial Tecnos S. A.
FORNET, B. R. (2009). Interculturalidad en proceso de subjetivación. México. Consorcio intercultural-Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.
GARCÍA, R. (2006). Sistemas complejos: conceptos, métodos y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. España. Editorial Gedisa.
GÓMEZ, S. M. (2015). Diversidad epistémica, Axiológica y condiciones de justicia. En Del Monologo a la Polifonia. Proyectos supranacionales y saberes indígenas en la gestión de áreas naturales protegidas (1990-2010). Coordinadores Alberto Betancourt Posada, Jessica Gabriela Arellano López, Griselda Tihui Campos Ortiz y José Efraín Cruz Marín, México. UNAM-CONACYT. pp. 293-307.
GROSFOGUEL, R. (19 de julio 2022). Curso Conocimiento transdisciplinar en América Latina, 2019. https://youtu.be/ 736 BsvjOJ6_PI0
HINKELAMMERT, F., E. DUSSEL, R. GROSFOGUEL y L. GÓMEZ. (07 de septiembre 2021). Conversatorio realizado en el marco del I Simposio "Diálogos anti y descoloniales, 2016. Costa Rica. https://youtu.be/xxb7zHPPruw
KRISHNAMURTI, J. y D. BOHM. (1996). Más allá del tiempo. Buenos Aires, Argentina. Editorial kier S.A.
MAX-NEEF, M. (2016). “Los cimientos de la transdisciplinariedad”. En Ciencias, diálogo de saberes y transdisciplinariedad. Aportes teórico metodológicos para la sustentabilidad alimentaria y del desarrollo. Editores: Freddy Delgado y Stephan Rist. AGRUCO-UMSS-CDE. pp192-213.
OVIEDO, F. A. (2014). Buen Vivir vs Sumak Kawsay (Tercera Edición). Buenos Aires: CICCUS.
PANIKKAR, R. (19 de enero 2022). Religión, filosofía y cultura, 2000. https://them.polylog.org/1/fpr-es.htm#s6
PANOTTO, N. (2020). “Descolonizar el saber: el pensamiento-otro como estrategia epistémica sociopolítica”. En Pensar distinto, pensar de (s) colonial. Compilador José Romero Lossaco. Fundación Editorial El perro y la rana. pp 45-82.
POVEDANO, A., M. MUÑIZ, P. CUESTA y G. MUSITU. (2015). Educación para la igualdad de género. Un modelo de evaluación. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.3654344
RIVERA-CUSICANQUI, S. (2018). Un mundo ch’ixi es posible: ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón.
TOLEDO, V. M., N. BARRERA-BASSOLS y E. BOEGE. (2019). ¿Qué es la diversidad biocultural? México: Red Temática sobre el Patrimonio Biocultural y Dirección General de Asuntos del Personal Académico, UNAM. Ángel Vallarta| Gran pez.
TUBINO, F. (2015). Aportes y límites de la hermenéutica diatópica al diálogo intercultural sobre los derechos humanos. Lima: PUCP.
VALLES, M. (2003). Técnicas cualitativas en investigación. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis Sociología.
VON BERTALANFFY, L. (1986). Teoría general de los sistemas. México. Fondo de Cultura Económica.
Copyright (c) 2024 Magdalena LAGUNAS VÁZQUES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.