Post-capitalism(s). Signifier, meaning(s) and praxis

  • Antonio HIDALGO-CAPITÁN Universidad de Huelva
  • Ana CUBILLO-GUEVARA Universidad Internacional de Valencia

Abstract

The aim of this paper is to give a meaning to the post-capitalism signifier. For this, we have carried out a conceptual analysis of the literature on the subject in the main languages during the last three decades from the "signifiers" approach. Subsequently, we have carried out a deconstruction of the meaning of capitalism signifier to construct a plural and coherent meaning of post-capitalism, with which to then turn to empirical reality in search of its praxis. From this we have concluded that post-capitalism is a set of forms of organization of socioeconomic systems that are subsequent and alternative to capitalism. These forms are characterized by the non-preeminence of the free market as a resource allocation mechanism, or by the non-preeminence of private property as an instrument for the accumulation of wealth, or by the non-preeminence of selfish rationality as a criterion for making economic decisions, or by a combination of these traits.

Author Biographies

Antonio HIDALGO-CAPITÁN, Universidad de Huelva

Español. Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Huelva (España), Máster en Desarrollo Económico en América Latina por la Universidad Internacional de Andalucía (España) y Licenciado en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Sevilla (España). Profesor Titular de Economía Aplicada del Dpto. de Economía, responsable del Grupo de Investigación Transdisciplinari@s e investigador del Centro de Investigación en Pensamiento Contemporáneo e Innovación para el Desarrollo Social de la Universidad de Huelva (España). Coautor de los libros El buen vivir (Pydlos, 2012), Sumak Kawsay Yuyay (Pydlos, 2014), Transmodernidad y transdesarrollo (Bonanza, 2016), Los Objetivos del Buen vivir a escala global (Bonanza, 2018), El origen del buen vivir (Bonanza, 2019) y La ecoaldea de El Calabacino (Bonanza, 2021). 

alhc@uhu.es

Ana CUBILLO-GUEVARA, Universidad Internacional de Valencia

 Costarricense. Doctora por la Universidad de Huelva (España; Doctorado en Sociología), Máster en Estudios e Intervención Social en Inmigración, Desarrollo y Grupos Vulnerables por la Universidad de Huelva (España), Máster en Ciencias Políticas en Iberoamérica por la Universidad Internacional de Andalucía (España), Experta en Intervención Social con Mujeres por el Colegio de Psicólogos de Madrid (España) y Licenciada en Ciencias Políticas por la Universidad de Costa Rica (Costa Rica). Profesora Contratada Doctora de Universidad Privada en la Universidad Internacional de Valencia (España). y miembro del Grupo de Investigación Transdisciplinari@s de la Universidad de Huelva (España). Fue Profesora Sustituta Interina del Dpto. de Sociología, Trabajo Social y Salud Pública de la Universidad de Huelva (España). Coautora de los libros Sumak Kawsay Yuyay (Pydlos, 2014), Transmodernidad y transdesarrollo (Bonanza, 2016), Los Objetivos del Buen vivir a escala global (Bonanza, 2018), El origen del buen vivir (Bonanza, 2019) y La ecoaldea de El Calabacino (Bonanza, 2021).

anapatricia.cubillo@campusviu.es

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Published
2023-01-13
How to Cite
HIDALGO-CAPITÁN, A., & CUBILLO-GUEVARA, A. (2023). Post-capitalism(s). Signifier, meaning(s) and praxis. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 28(100), e7534661. Retrieved from https://mail.produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/e7534661