Violencia en los totalitarismos contemporáneos ante la familia como lugar de humanización

Violence in contemporary totalitarianisms before the family as a place of humanization

Abstract

The following research analyzes the violence present in contemporary totalitarian states as a sociocultural control strategy. It describes the imposition of fear in order to use social assets in favor of causing human exploitation, a mechanism that allows the use of work for the benefit of capital accumulation. Faced with this, we put social coordination first as a way to cut alienations, especially from affective ties that occurred within the family. We put humanization first as cancellation of applied disposals. The freedom depends on the communal capacity to express coexistence through consensus. It is a bibliographic inquiry from the rationalist-deductive approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Loreley Mejia Gonzalez, Universidad de La Guajira-Colombia

Magister en Desarrollo y Gestión de Empresas Sociales, Universidad Simón Bolívar, Colombia.

Trabajador Social, Universidad de la Guajira, Colombia.

Docente Investigador de la Universidad de La Guajira. Colombia.

Yuly Inés Liñan Cuello, Universidad de La Guajira-Colombia

Magíster en Gerencia de recursos humanos, UNERMB- Venezuela.

Trabajadora Social, Universidad  Simón  Bolívar Barranquilla- Colombia.

Docente  Ocasional de  tiempo  completo de la Universidad de La  Guajira, adscrito a la facultad  de Ciencias  sociales  y  humanas, en el programa  de  Trabajo  Social.

Sileny Estella Cujia Berrío, Universidad de La Guajira-Colombia

Doctora en ciencia Mención Gerencia  urbe Venezuela.

Magister scientiarum en Docencia  para la Educación Suparior Unermb Venezuela.

Especialista en Recreación Ecológica y social Universidad los libertadores Colombia.

Licenciada en Educación infantil y preescolar Unitolima. Docente de la universidad de la Guajira

References

DUSSEL, E. (1998). La Resistencia Ética al Neoliberalismo. http://www.psicosocial.net/grupo-accion-comunitaria/centro-de-documentacion-gac/filosofia-y-teoria-comparada/ensayos-y-reflexiones/532-la-resistencia-etica-al-neoliberalismo/file. Recuperado en agosto de 2021.

PÉREZ, C y VÁSQUEZ, B. (2011). Miradas Histórico-Epistemológicas para una Cartografía de la Gubernamentalidad en Venezuela. Fundación Centro Nacional de Historia, Editor., p. 75.

CÁRDENAS FRAGOZO, DÍAZ ARRIETA, RAMÍREZ RODRÍGUEZ. (2021). Educación Intercultural: integración diferencial como estrategia pedagógica. Revista de Filosofía. N Especial. 2021., pp. 169-182., p. 176.

GIBLER, John. (2017). Las Economías del Terror. En Pensamiento Crítico, Cosmovisiones y Epistemologías Otras, para enfrentar la guerra capitalista y construir autonomía. Cátedra Interinstitucional Universidad de Guadalajara. CIESAS. México., p. 95.

FOUCAULT, Michel. (2003). Vigilar y Castigar, nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores. Argentina., p. 232.

GUATTARI, F. (2017). La Revolución Molecular. Errata Naturae. Madrid. España.

FOUCAULT, Michel. (2003). Vigilar y Castigar, nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores. Argentina., pp. 141,142.

FOUCAULT, Michel. (2001). Defender la Sociedad. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires. Argentina., p. 230.

TINOCO, Antonio. (2007). De un Determinismo a otro: 2500 años de prejuicios sociales. Altos Estudios de Frontera (ALEF). Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia.

GIBLER, John. (2017). Las Economías del Terror. En Pensamiento Crítico, Cosmovisiones y Epistemologías Otras, para enfrentar la guerra capitalista y construir autonomía. Cátedra Interinstitucional Universidad de Guadalajara. CIESAS. México., p. 148.

SOTO MOLINA, RODELO MOLINA, JAY VANEGAS. (2021). La Educación Dialógica en la Pedagogía de la Confianza como Estrategia de Emancipación Contemporánea. Revista de Filosofía. Nº Especial., pp. 152-168., p. 159.

FINKIELKRAUT, Alain. (1990). La Derrota del Pensamiento. Anagrama. Barcelona., p. 5.

GELLNER, Ernest (1997). Antropología y Política, revoluciones en el bosque sagrado. Gedisa. Barcelona., p. 47.

PÉREZ-BRAVO, Adriana. (2012). La Ética Conyugal, Eslabón Invisible de la Pareja Frente al Tiempo. Revista de Filosofía. Nº 72. 2012-3., pp. 87 – 106., p. 94.

Published
2021-10-31
How to Cite
Mejia Gonzalez, L., Liñan Cuello, Y. I., & Cujia Berrío, S. E. (2021). Violencia en los totalitarismos contemporáneos ante la familia como lugar de humanización: Violence in contemporary totalitarianisms before the family as a place of humanization. Revista De Filosofía, 38(99), 160 - 178. https://doi.org/10.5281/zenodo.5644099
Section
I. Ética, Globalidad Crítica y Bienestar Humano